Sunday, February 5, 2012

Subjek Sejarah buat saya GAGAL?

Sejak sekian kalinya, saya mendengar rintihan pelajar malah rintihan kawan-kawan saya juga.  Iyalah...pasal subjek di sekolah yang  buat diaorg gagal.. memang sejarah adalah subjek yang pertama diaorg sebut.
Sejarah sangat bosanlah..sangat susahlah..banyak fakat mahu diingatlah dan sebagainya...Buat sy punya result tak cantik..sedih gak lah dengar kan..

Ada budak jumpa saya masa sekolah atau masa luar sekolah bagitau saya.. "Cikgu, susah betul sejarah ni cikgu, banyak sangat benda nak dihafal..Terus saya kata kat pelajar-pelajar tu, "Siapa suruh awak ingat semua benda tu..sejarah ni bukannya untuk dihafal.. Cuba kamu faham jalan cerita dia..fahamkan betul-betul.." inilah ayat-ayat yang sring keluar dari mulut saya ni,...emmm..mcm setiap hari saya akan bercakap seperti ini..

Macam mana nak faham..? Satu jer... baca..baca..dan baca.. sebelum masuk kelas, selepas waktu sekolah dan bercerita dan bercakap serta bersoal jawab di dalam kelas.. gerenti kamu faham.  Percayalah..kamu semua boleh buat.. baca dan faham cerita dia.. Kenapa begini, kenapa begitu..apa sebab..mengapa dan kenapa lagi.  Soalan ini memang ada dalam setiap Sejarah.. sambil baca, tanay diri sendiri dan cari jawapannya.. PERCAYALAH...confirm dapat A dalam subjek SEJARAH ni..

Tapi yang penting juga ialah, guru yang mengajar di kelas berperanan penting dalam membuatkan pelajar ini faham dan meminati Sejarah.. Selalu saya berseloroh dengan pelajar, kalau tak minat subjek Sejarah ni, 'minatlah' guru yang mengajar tu..

Para pelajar juga tdk boleh  harapkan guru semata-mata..buat latihan banyak kalau ada yang esei tu..cari isi penting dia.. Yang soalan objektif, buat banyak soalan objektif sampai 40 set soalan PMR.. takkan dalam 40 set soalan (40 X 60 soalan =2400) tak da keluar PMR kan..

Apa-apa pun, selalulah bertanya pada guru Sejarah anda kalau tidak faham..para guru sedia memabantu...


No comments:

Post a Comment