Thursday, February 2, 2012

Takut Subjek Sejarah ...? atau tidak suka subjek Sejarah..!

Saya percaya, ramai pelajar di luar sana sangat tdk suka, takut dan menganggap sejarah itu membosankan..persoalannya, betul ker? sampai mcm tu sekali kan..
masuk jer guru sejarah, terus tidok, atau ada sesetengahnya lebih dahsyat, terus escape dari kelas ataupun 'bersiar-siar' di luar sekolah..

Ada juga la pelajar kat luar sana sangat suka sejarah ni, subjek paling best la..subjek paling diminati la, subjek paling cool la....tp tak ramai..betul tak?

Tp, kenapa plak perlu takut subjek sejarah ? bukannya puaka atau hantu pun.. atau subjek ini membosankan? Namun, pada pandangan sayala, sy ni dahulu tak lah terer sangat subjek sejarah masa di bangku sekolah, tapi minat tu adalah...

Skrg, saya sangat minat subjek sejarah tambah lagi sy mengajar Subjek ni di sekolah.. bagi saya, subjek ni sangat menyeronokan..kenapa? Tapi ya lah..semuanya terpulang kepada guru yang mengajar, betul tak..?

banyak aktiviti boleh dibuat, banyak video boleh ditonton, ada banyak gambar, lagu dan sebagainya.. dan nak ditambah lagi keseronokan plak, pelajar membuat dpersembahan di dalam kelas, menari la, berlakon lah... berpidato lah dan banyak lagi..sampai kekadang tak kering gusi dibuat nya.. kekadang sampai tak sedar masa pun tamat..ya lah, satu masa 35 minit kat sini..masa kelas plak guna laptop..pelajar bawa laptop klat sekolah untuk buat presentation power point, mencari maklumat dan sebagainya.. memang benar lah pelajar sekarg lebih "advance" dari zaman sy.. sy memang seronok setiap kali masuk ke kelas saya...pelajar-pelajar memang sporting..guru pun mesti sporting..mesti pandai ambik hati pelajar..mesti tau bercerita..mesti tau fakta dan auta..

Apa-apa pun, para pelajar itu sendiri perlu berdikari, tak payah lah nak guru tu paksa atau beleter dari masa ke masa.. budak tak buat kerja rumah lah..tak buat latihan la..nota tak buat la..itu la..ini lah..
mcm mana cikgu tak marah... cikgu marah bermaksud "care" lah tu.. jangan plak lawan cakap plak, kan...

Jangan takut subjek sejarah...semua fakta sejarah ibarat sebuah cerita yang perlu kita faham dan hayati..percaya cakap saya, kalau ada pemahaman, penghayatan dan ditambah sedikit minat sejarah, kita boleh lulus dan cemerlang dalam mana-mana peperiksaan sejarah... perlu rajin membaca..

Kekadang, saya selalu berseloroh dengan budak dalam kelas, baca lah buku teks sejarah tu. Bayangkan buku sejarah tu buku novel cinta, buku komik ka..buku kartun ka..confirm kamu org akan suka sejarah.

Dalam blog ni, saya akan siapkan dari semasa ke semasa nota-nota ringkas, peta minda, aktiviti2 yang menarik dan sebagainya. Harap bebanyak bersabar..

Sejarah bukan sekadar sebuah kisah lama yang patut dipelajari, tetap sebuah tauladan, sebuah cerita yang patut dihayati, difahami dan dijadikan landasan untuk hari-hari yang mendatang.  Ingat, dalam hidup kita penuh dengan pertanyaan "KENAPA" atau "WHY", begitu lah sejarah ini..kenapa?

No comments:

Post a Comment