Thursday, February 2, 2017

2017 Tahun Baru Yang Lebih Mencabar

Pembuka Tirai 2017 Yang Mencabar

Setiap tahun ... tahun berganti tahun sentiasa berhadapan dengan cabaran yang semakin hebat apatah lagi kita sebagai warga pendidik.

Kepesatan teknologi dan perubahan demi perubahan dalam dunia pendidikan menuntut guru agar lebih kompetitif dan maju setapak atau 2 tapak ke hadapan :)

Bagi saya, 2017 merupakan satu cabaran yang amat positif untuk saya terus mendidik anak bangsa dengan lebih berusaha dan gigih lagi.

Pengalaman demi pengalaman dan cabaran demi cabaran harus kita tempuhi dengan aura positif.

Penggunaan teknologi terkini dalam dunia pembelajaran amat memberi kesan yang positif dan ini telah saya aplikasi di dalam kelas sejak sekian lama dahulu.  Namun dengan kepesatan teknologi dan aplikasi internet sangat menerujakan saya dalam pembelajaran setiap hari..

Perkara pokok apa yang ingin saya katakan di sini ialah pengamalan dan pembudayaan teknologi dalam teknologi sangat byk membantu guru dalam menarik minat pelajar di dalam kelas.  Oleh itu, kita sentiasa harus bersedia dan sentiasa upgradekan diri kita agar kita selari dengan pelajar masa kini abad ke 21...

Jangan kita jadikan alasan malas meneroka sesuatu yang baru atau belajar benda yang baru menjadi penghalang kepada kekreatifan kita dalam pengejaran :)

Apa-apa pun.. kemudahan dan kebolehcapaian teknologi itu di dalam sesuatu kawasan sekolah sangat penting.. disamping kemampuan individu pelajar itu juga sangat memainkan peranan penting dalam penggunaan teknologi dalam pembelajaran ...

Oleh itu, sentiasalah kita berusaha sekuat yang boleh agar terus selari dengan dunia masa ini agar tidak terus ketinggalan...

Salam semua


No comments:

Post a Comment